حمل میوه و سبزیجات با تریلی یخچالدار توسط شرکت شتابان انجام می شود. در حمل میوه و سبزیجات به دلیل فسادپذیر بودن این نوع از محصولات پیچیدگی زیاد دارد. در هنگام حمل، کنترل دمایی در هر لحظه بسیار مهم می باشد. زیرا در صورت افزایش و یا کاهش دما کل محصولات از بین رفته و غیرقابل مصرف خواهند شد.

با توجه به گستردگی مصرف این نوع از محصولات در سراسر کشور، ارسال با استفاده از ناوگان یخچالدار مناسب اجتناب ناپذیر می باشد. حمل میوه و سبزیجات با تریلی یخچالدار به شرایط خاصی احتیاج دارد که هم صاحبین کالا و هم رانندگان ناوگان باید در زمان بارگیری، تخلیه و طول مسیر حمل آنرا در نظر بگیرند.

موارد مهم در حمل یخچالی میوه و سبزیجات

مهمترین مواردی که باید در حمل یخچالی میوه و تربار در نظر گرفت عبارتند از:

  • استفاده از ناوگان یخچالی با دمای مناسب در حمل که نیاز به رعایت دمای مناسب در کل مسیر حمل را داشته به طوری که در تمامی لحظات دمای تریلی کنترل گردد.
  • رعایت زنجیره سرد در هنگام تخلیه و بارگیری میوه و تره بار به طوری که قبل از بارگیری باید در فضای پیش سرد محصولات قرار گرفته و شوک دمایی به آنها وارد نگردد.
  • اهمیت گردش هوا در محفظه ایی که میوه و تره بار در آن قرار داه می شود. میوه و سبزیجات در طول مسیر حمل به مقداری رطوبت نیز احتیاج دارند که این مهم باید در حمل یخچالی میوه و تره بار در نظر گرفته شود.
  • ترکیب کردن میوه و سبزیجات مختلف جهت حمل باید حتما بررسی شود. در بسیاری از زمان ها صاحبین کالا انواع مختلفی از میوه ها یا سبزیجات را باهم حمل میکنند که این حمل ترکیبی در یک تریلی یخچالدار باید بر اساس دمای مورد نیاز، میزان رطوبت، میزان کربن دی اکسید محصولات و ایتلن تولیدی انجام پذیرد.

حمل میوه و سبزیجات توسط شرکت حمل و نقل شتابان شمال

شرکت حمل و نقل شتابان در حمل انواع و اقسام از محصولات میوه و تره بار مانند حمل سیر از همدان، حمل موز و سیب از ارومیه، حمل سبزیجات از بوشهر، حمل فلفل از بوشهر، حمل موز از بازرگان، حمل گیلاس از مشهد، ، حمل کاهو و کلم از دزفول، حمل گوجه از خوزستان و بوشهر و … تخصص داشته و بسیاری از  این نوع حمل را در طول سال انجام می دهد.

مورد دیگری که باید در حمل و نقل میوه و سبزیجات در نظر گرفت، فصلی بودن تولید و عرضه این نوع از محصولات است که قیمت حمل آن را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد. در فصولی از سال که زمان برداشت محصولات در منطقه ای خاصی از کشور آغاز می گردد هزینه ناوگان حمل در آن منطقه خاص به دلیل اجبار باغداران افزایش غیرمتعارفی می یابد. زیرا باغداران ملزم به ارسال محصولات در کوتاه ترین زمان ممکن می باشند و در صورت عدم ارسال با ضررهای سنگین مواجه خواهند شد.

اگرچه این امر در بازار عرضه و تقاضا یک پدیده طبیعی است و در سایر نقاط دنیا نیز وجود دارد، اما تغییرات بسیار شدید مورد قبول کسی نبوده و باید هزینه حمل و نقل با توجه به هزینه و درآمد مورد نظر صاحبین کالا در نظر گرفته شود. شرکت حمل و نقل شتابان شمال، این آمادگی را دارد تا با عقد قراردادهای مشخص، در طول سال، عملیات حمل و بارگیری محصولات تولیدی باغداران در سراسر کشور را به بهترین شکل ممکن و با قیمتی مناسب انجام دهد. با توجه به اینکه این شرکت بزرگترین شرکت حمل یخچالی در کشور بوده و حمل میوه و سبزیجات عموماً از طریق ناوگان یخچالدار انجام می پذیرد، لازم است تا هماهنگی دقیق با همکاران صورت گیرد.

صادرات میوه و سبزیجات با تریلی یخچالی

صادرات میوه و سبزیجات با استفاده از ناوگان یخچالدار نیز در چند سال اخیر در کشور افزایش چشمگیری داشته است. اگرچه بعضاً محدودیت هایی جهت ارسال انواع میوه جهت تنظیم بازار هم در داخل کشور و هم در کشورهای همسایه انجام می گیرد، اما این امر در طول سال با وجود برخی از  مشکلات به صورت نوسانی جریان دارد. صاحبین کالا باید جهت ارسال میوه و سبزیجات به کشور مورد نظر، پس از تنظیم قراردادهای مشخص با مشتری در کشورهای دیگر، ناوگان یخچالدار مناسب را در ایران پیدا کرده و پس از انجام امور صادراتی از مرز گمرکی مورد نظر به انجام این کار اقدام نمایند.

حمل انواع میوه در ایران

شرکت حمل و نقل شتابان شمال نزدیک به 600 دستگاه ناوگان حمل سنگین در اختیار داشته که تعدادی از آنها کاپوتاژ بوده و امکان تردد در کشورهای دیگر را دارند. همچنین این شرکت در مرزهای مختلف کشور دارای نمایندگی است که جهت انجام امور گمرکی صاحبین کالا می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن اقدامات مرتبط با صادرات و واردات کالای خود را انجام دهند. بنابراین افرادی که قصد ارسال محصولات غذایی مانند میوه و سبزیجات را به کشورهای مختلف مانند حوزه CIS، GIS، خلیج فارس و کشورهای اروپایی به صورت زمینی را دارند، لازم است تا با همکاران مستقر در شرکت شتابان شمال مذاکره نموده و با هزینه مناسب به صورت مستقیم و بی واسطه عملیات حمل و نقل زمینی خود را از طریق این شرکت انجام دهند.

در سال های اخیر صادرات محصولات مختلف مانند سیب درختی ، گوجه، انار، کیوی، لیموشیرین، لیموترش، پرتقال، میوه‌های هسته دار (زردآلو، گیلاس، آلبالو، هلو، شلیل و آلو)، گل کلم – کلم – کاهو سالادی (آیس برگ)، کاهو رسمی و چینی، سیب زمینی و پیاز، هندوانه، انواع خربزه، انواع فلفل دلمه‌ای، خیار – کدو و بادمجان، سیر، انگور، خرمالو، به و گلابی، فلفل ریز، بامیه و کلم بروکلی با استفاده از ناوگان یخچالی مجهز به دیتالاگر ثبت دما و رطوبت انجام می گیرد. حمل و نقل با استفاده از ناوگان‌های مجهز که امکان ورود به کشورهای دیگر را داشته باشد، در شرکت شتابان شمال در حال انجام است. ناوگان حمل این شرکت در اکثر کشورهای همسایه همواره حضور داشته و حتی امکان مذاکره جهت واردارت مستقیم با استفاده از ناوگان یخچالی این شرکت نیز وجود دارد.  

دیدگاهتان را بنویسید