دستورالعمل اجرایی بازرسی بهداشتی حمل و نقل مواد غذایی و آشامیدنی توسط مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و تدوین شده است. ماده 30 این دستورالعمل به طور اخص در خصوص حمل و نقل مواد غذایی نگارش شده است که  رعایت آن برای تمامی شرکت های حمل و نقل لازم و ضروری می باشد.

شرکت شتابان شمال به عنوان بزرگترین مالک ناوگان یخچالی و با حمل روزانه انواع  محصولات یخچالی و  فاسدشدنی مانند گوشت، مرغ، مواد غذایی، دارو، تره بار،لبنیات و …مفتخرانه اعلام می دارد که تمامی مفاد این دستورالعمل را به نحو احسن رعایت می نماید. به خصوص در شرایط کنونی جامعه، با توجه به شیوع ویروس کرونا  « Coronaviruse » لازم و ضروری است که مفاد این دستورالعمل با شدت و دقت بیشتری رعایت شود. در این راستا به تبیین و مرور بعضی موارد آن می پردازیم.

بند سوم از ماده 30 دستورالعمل

 حمل مواد غذایی با استفاده از خودروی مخصوص حمل مواد غذایی

  1. ماشین های حمل و نقل مواد غذایی متناسب با نوع مواد غذایی باید به وسایل گرمایشی، سرمایشی مناسب جهت حفظ زنجیره سرد و گرم و نیز دماسنج سالم مجهز باشند.
  2. سردخانه ماشین های حمل و نقل مواد غذایی باید برای محصولات غیر منجمد دارای دمای صفر تا 4+ سیلسیوس و برای محصولات منجمد دمای 18- تا 24- سیلسیوس باشد.
  3. سطوحی که در تماس مستقیم با مواد غذایی است باید به طور مرتب تمیز و گندزدایی گردد.
  4. سطوحی که در ارتباط مستقیم با مواد غذایی است باید از جنس زنگ نزن باشد( از جنس کارتن یا چوب پرداخته نشده نباشد)
  5. باید تمهیدات لازم برای خروج فاضلاب حاصل از شستشوی محفظه خودرو (نظیر قرارگیری خودرو در سطوح شیب دار، شیب کف محفظه، وجود شیار در کف خودرو) در نظر گرفته شود.
  6. دمای محفظه حمل مواد غذایی باید یک ساعت قبل از بارگیری به دمای مورد نظر برای حمل مواد غذایی برسد.
  7. محفظه حمل مواد غذایی باید به گونه ای طراحی گردد که هیچ گونه نشت هوا وجود نداشته باشد و دما در طول حمل و نقل حفظ گردد.
  8. در هنگام بارگیری باید ترتیب بارگیری محصولات بر اساس ترتیب تخلیه محصولات انجام گردد.
  9. به منظور ایجاد گردش مطلوب هوای سرد بین مواد غذایی باید پالت گذاری به گونه ای باشد که فضای خالی بین پالت ها با دیوارها و کف وجود داشته باشد.
  10. در خودروهایی که دما به صورت خودکار ثبت نمی گردد راننده ماشین های حمل و نقل مواد غذایی باید کنترل دماسنج ها را در دو نوبت صبح و بعدازظهر انجام داده و بر روی فرم های مخصوص نصب شده بر روی سردخانه خودرو ثبت نمایند.
  11. کلیه خودروهایی که مبادرت به حمل فرآورده های خام دامی می نمایند، باید دارای پروانه از سازمان دامپزشکی باشند.

با توجه به موارد مطروحه اعلام می دارد شرکت حمل و نقل سراسری کالای شتابان شمال با رعایت همه موارد فوق بهترین خدمات حمل و نقل محصولات یخچالی و فسادپذیر را ارائه می نماید. این شرکت در جهت هر یک از دستورالعمل های فوق اقدامات ذیل را در نظر گرفته و اجرا می نماید:

شرکت حمل و نقل شتابان
  • شرکت شتابان شمال با در اختیار داشتن 1000 ناوگان یخچال دار، به عنوان بزرگترین و مجهزترین  شرکت حمل و نقل یخچالی تمامی ناوگان خود را مجهز به دیتالاگر ها و دماسنج های آنلاین نموده است که به واسطه آن ها دمای تمامی محصولات خود را از شروع حمل تا تخلیه کامل چک و رصد می نماید. همچنین این شرکت با دارا بودن مجرب ترین کارشناسان در حوزه ارائه خدمات حمل، مناسب ترین دما را برای حمل هر محصول ارائه نموده و مرتبا به آنالیز گزارشات دمایی مسیرهای مختلف در حمل محصولات متفاوت می پردازند.
  • تمامی یخچال ها و همچنین پالت ها قبل از بارگیری محصول شستشو و گندزدایی می شود و پس از تخلیه بار نیز مجددا شستشو و گندزدایی تکرار می شود. لذا در شرایط کنونی جامعه که هم اکنون کرونا ویروس در غفلت های بهداشتی و نظافتی رخنه کرده است، شستشو و گند زدایی و ضد عفونی کردن ناوگان و پالت ها امر مهم و پسندیده ای است که شرکت شتابان شمال در حضور کارشناسان این امر و با نظارت بازرسان به نحو احسن این کار را انجام داده تا محصولات را تمیز و عاری از هر گونه ویروس و باکتری به مقصد تحویل دهد.
  • شرکت شتابان شمال در تمامی حمل های فرآورده های خام دامی مبادرت به دریافت مجوز بهداشت از دامپزشکی می نماید و بدون آن مجوز به هیچ عنوان اقدام به بارگیری و حمل نمی نماید.

تمامی خودروهای شرکت شتابان شمال به صورت دوره ای از لحاظ سلامت و کارکرد دقیق یدک و کشنده در تعمیرگاه های مورد اطمینان شرکت بررسی و بازدید می گردد. لذا این شرکت با اطمینان از سلامت محفظه یدک و تانکر محصولات را با رعایت موازین ایمنی بارگیری و حمل می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید