سفارش ماشین حمل نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است. در حال حاضر با توجه به رشد استفاده از گوشی های هوشمند و زیرساخت های ارتباطی کشور، نوع سفارش دهی مشتریان درحمل و نقل دچار تغییرات اساسی شده است. در حال حاضر بسیاری از فضاهای مجازی گروه های زیادی جهت اعلام بار شکل گرفته است. در این گروه ها به صورت روزانه درخواست برای انواع ناوگان حمل شامل خاور اطاق دار، تک و جفت و تریلی های مختلف مانند تریلی کفی، تریلی چادری و تریلی یخچالدار ارائه می گردد.

گروه تلگرامی اعلام بار

در این گروه ها تعدادی زیادی از رانندگان و واسطه های حمل قرار دارند و معمولا صاحبین بار امکان اعلام مستقیم بار را ندارند. با توجه به این موضوع قیمت حمل نیز در برخی مواقع کمی بالاتر از حد معمول می شود. همچنین در چند سال اخیر چندین اپلیکیشن حمل بار نیز در بازار حمل و نقل ارائه شده اند که با توجه به پیچیدگی های حمل کالا نتوانسته اند آنطور که باید موفق باشند. اولین موضوعی که در ارتباط با این اپلیکیشن های حمل وجود دارد عدم وجود نوآوری در تمامی آن ها می باشد.

اپلیکیشن حمل بار

در واقع تمامی اپلیکیشن های حمل بار به صورت مشابه باهم عمل نموده و تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند. از طرف دیگر عدم اعتماد به این اپلیکشن ها از سوی رانندگان و صاحبین کالا مشکلات توسعه پذیری آنها را دوچندان کرده است.

راه اندازی اپلیکیشن حمل، علاوه بر نوآوری به سیاست گذاری جدی از سمت دولت نیازمند است تا در ابعاد کل کشور فراگیر شود. از انجایی که در سطح کشور، شرکت های حمل و نقل زیادی در باربری و پایانه ها مشغول به کار هستند، امکان همراه ساختن آنها کار آسانی به نظر نمی رسد.

تفاوت اپلیکشین حمل بار با حمل مسافر

حمل کالا با حمل مسافر بسیار متفاوت است. در نگاه اول مقایسه بین اپلیکیشن های حمل مسافر که موفقیت های زیادی در حال حاضر دارند، با اپلیکیشن حمل کالا کار صحیحی نمی باشد. تنها در نظر گرفتن شرایط حمل، مدت زمان حمل، صدور بارنامه، بارگیری و تحویل، نوع ناوگان حمل، تأیید راننده و ناوگان حمل پیچیدگی این بحث را به انداز کافی زیاد می کند. یکی از مهمترین اشکالات اپلیکیشن های حمل، شباهت بالای آنها به اپلیکیشن حمل مسافر است. در صورتی که اگر تنها با دغدغه های یک صاحب کالا را در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد هیچ کدام از این اپلیکیشن ها آنها را پوشش نمی دهد.

علاوه بر این در بازار حمل و نقل که صاحبین کالا با رانندگان و باربری ها جهت صدور بارنامه طرف بوده اند، حال یک پله سوم مواجه شده اند و آنهم اعلام بار در اپلیکیشن است. آیا کسی از اینکه در یک مثلث راننده، باربری صدور بارنامه و اپلیکیشن درگیر باشد رضایتمندی خواهد داشت؟ مشخصا پاسخ این سوال منفی است.

منافع اپلیکیشن حمل بار

تنها در صورتی رانندگان و صاحبین کالا مجاب خواهند شد که از طریق اپلیکیشن حمل بار سفارشات خود را پیگیری نمایند که ارزش افزوده ایجاد گردد. این ارزش افزوده از دیدگاه هر سمت متفاوت است و هم سو ساختن منافع راننده، صاحب بار و شرکت حمل جهت صدور بارنامه نیازمند ایجاد یک پلتفرم صحیح سه جانبه است. موردی که تابحال در نظر گرفته نشده است.

ورورد یکباره اپلکیشن ها به صنعت حمل و نقل بدون شناخت کافی از این بازار و در نظر گرفتن تمامی حمل ها یکی از بزرگترین اشتاباهات این شرکت های اپلیکیشنی بوده است. در حال حاضر شما اگر یک تانکر سوخت و یک تریلی میوه داشته باشید می توانید به صورت همزمان در تمامی اپلیکیشن ها اعلام بار نمایید. موردی که به هیچ وجه منطقی به نظر نمی رسد.

درآمد اپلیکیشن حمل بار

موضوع دیگر، نوع درآمدزایی از اپلیکیشن حمل و نقل و فضای مجازی جهت حمل بار است. اگر شما صاحب بار باشید و بخواهید در یک اپلیکیشن و یا یک گروه تلگرامی اعلام بار نمایید، با مبالغی مواجه می شوید که ترجیح می دهید بار خود را از طریق یک واسطه حمل نمایید. نه تنها نمی توانید به حمل بار خود از طریق مجازی اعتماد نمایید، بلکه ممکن است در مدت زمان مناسب حامل مورد نظر خود را نیز پیدا نکنید. لازم به ذکر است در حال حاضر، هر یک از اپلیکیشن های موجود در بازار، روشی را جهت درآمدزایی در حمل بار برای خود انتخاب کرده اند که تفاوت در مبلغ حمل بار شما مشهود خواهد بود.

طبق بخشنامه سازمان راهداری کشور، مقرر شده شرکت های اپلیکیشنی حمل بار با یکی از شرکت های حمل و نقل توانمند سراسری جهت دسترسی به بازارگاه و صدور بارنامه الکترونیکی ترکیب شوند. برخی از این شرکت ها اقدام به چنین کاری کرده اند. اما از آنجایی که بدیهی است ماهیت یک شرکت اپلیکیشنی با یک شرکت حمل و نقلی بسیار متفاوت است و عملا ترکیب این دو نوع از شرکت حداقل در کوتاه مدت ممکن به نظر نمی رسد. اگرچه ممکن است توافقاتی به صورت اولیه انجام پذیرید اما در طول انجام کار و پیاده سازی های استراتژی های بازاریابی به صورت موازی برای این دو نوع کسب و کار متفاوت بسیار سخت به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید