شرکت شتابان شمال با رعایت کامل ضوابط حمل شیر خام ، بزرگترین حمل کننده شیر خام، آب پنیر، روغن فله می باشد.

شیر با داشتن ویژگی های ممتاز و ارزشمند غذایی، یک غذای کامل برای بدن می باشد و می تواند ترکیبی از پروتین و املاح  از جمله کلسیم و فسفر را به بدن ارائه نماید. در عین حال این ماده غذایی بسیار حساس بوده و به سرعت مورد هجوم رشد میکروبی و فساد قرار می گیرد.

برای کاهش این خطرات مقررات و دستورالعمل های حمل شیر خام و به طور کلی فرآورده ها خام خوراکی توسط سازمان دامپزشکی کشور تدوین و اطلاع رسانی می گردد. این دستورالعمل ها بخش هایی شامل شرایط عمومی، شرایط حمل توسط تانکر و … را شامل می گردد.

تمامی شرکت های حمل و نقل شیر خام موظف به رعایت دستورالعمل کنترل بهداشتی و مقررات قرنطینه ای نقل و انتقال دام و فرآورده های خام دامی در داخل کشور در زمان جمع آوری، حمل و نقل و تخلیه شیر می باشند. چرا که عدم رعایت موارد بهداشتی مسبب بروز برخی بیماری ها از جمله تب مالت (شایع ترین بیماری انتقالی از شیر به انسان)، ناراحتی های گوارشی و انتقال بسیاری بیماری ها از حیوان به انسان می شود.

در این راستا در ذیل جهت افزایش آگاهی همگان به مرور بخش هایی از مقررات بهداشتی حمل شیر خام می پردازیم.

  1. همه شرکت های تولیدی ملزم به خرید شیر از دامداری های دارای مجوز از دامپزشکی می باشند.
  2. حمل شیر می بایست توسط ناوگان حمل مجاز و مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور انجام پذیرد.
  3. جنس تانکرهای حمل شیر می بایست از استیل ضد زنگ، دو جداره و قابل شستشو و ضد عفونی کردن باشد.
  4. تانکرها می بایست مجهز به سیستم شستشو در محل CIP  باشد. قبل از هر بارگیری تانکر و تمام تجهیزات باید شستشو و ضد عفونی گردد. و هر وسیله ای که توسط CIP قابل شستشو نباشد می بایست دستی شستشو گردد. هر گونه شستشو و ضد عفونی کردن تانکرها می بایست در مراکز جمع آوری شیر و کارخانه های فرآوری شیر صورت پذیرد.
  5. دمای شیر در هنگام بارگیری بین 2 تا 4 درجه سانتی گراد و در هنگام تحویل به کارخانجات جهت فرآوری آن نهایتا 8 درجه سانتی گراد می باشد.
  6. نمونه برداری از شیر  توسط افراد مورد تایید و کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور هر بار انجام می گردد.
  7.  مراکز دامداری های مورد تایید می بایست گواهی سلامت از دامپزشکی دارا باشند.

تانکرهای حمل شیر

به طور معمول، تانکرهای حمل شیر در صنایع لبنی از مهم ترین تجهیزات محسوب می شوند چرا که کیفیت شیر از مهم ترین نیاز های هر مجموعه لبنی می باشد تا بتوانند بهترین فرآورده ها را از آن استخراج نمایند. اگر در زمان ارسال شیر وقفه ایجاد شود و یا تغییرات دمایی خارج از اصول مطروحه برای آن ایجاد شود می تواند باعت خراب شدن شیر یا رشد و نمو میکروب و باکتری در شیر گردد که در نهایت در فرآوری شیر برای تولید محصولات پاستوریزه و هموژنیزه و استریلیزه را مخدوش می نماید.

شرکت حمل و نقل سراسری جاده ای حمل شیر

شرکت حمل و نقل کالای شتابان شمال به عنوان بزرگترین شرکت حمل شیر خام با میانگینی حدود 2500 تن در روز فعالیت می نماید. این شرکت همیشه با رعایت تمام موارد بهداشتی در حمل شیر خام و به طور کلی حمل محصولات یخچالی و فساد پذیر، استهلاک محصولات را به حداقل رسانده و با کیفیت ترین محصولات را در مقصد تحویل می دهد. لذا این شرکت در جریان حمل شیر خام از تانکرهای دو جداره استیل برای حمل شیر خام، آب پنیر و روغن فله استفاده می نماید.

مخزن های دو جداره سبب می گردد که دمای شیر در هنگام پر کردن مخزن با هنگام خالی کردن مخزن یکسان باشد. همچنین در این شرکت از عایق پلی یورتان تزریقی با دانسیته 40 جهت ایزوله کردن محیط درونی نسبت به محیط بیرونی استفاده می شود. البته این کار را می توان با استفاده از پشم شیشه با ضخامت های 5 تا 7 ساتی متر نیز انجام داد. همچنین استیل بودن این مخازن خاصیت ضد زنگی آن را تایید می نماید که در شستشو های مکرر و در تماس با مواد غذایی بر روی آن مشکلی ایجاد نمی گردد.

ویژگی هایی نظیر نگهداری و حمل بی دغدغه از جهت آلودگی و فساد پذیری، سبک بودن، داشتن عمر طولانی و زیبایی ظاهری از جمله مواردی است که مخازن استیل نسبت به سایر مخازن دارند. البته ناگفته نماند که قیمت بالای این مخازن، تعمیر سخت آن ها و کمیاب بودن متریال ساخت آن ها می تواند از ویژگی های منفی مخازن استیل باشد.

اما با تمام این اوصاف شرکت حمل و نقل شتابان شمال اعلام می دارد که تمام مخازن حمل شیر خام را از جنس استیل با بالاترین کیفیت متریال تهیه و مورد استفاده قرار داده است. این شرکت جهت تخلیه راحت از عملیات تخلیه سازی توسط کلکتور استفاده می نماید. مخازن این شرکت دارای جوش های مورد تایید وزارت بهداشت که همان جوش آرگون می باشد است.

شرکت کالای سراسری شتابان شمال از مجموعه شرکت های گروه معظم سولیکو می باشد و همواره می کوشد تا با ارائه بهترین کیفیت خدمات حمل حس رضایتمندی را در مشتریان خود زنده نگه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید