در حمل محصولات لبنی یا حمل محصولات دارویی یا سایر مواد فسادپذیر به زنجیره سرد از لحظه تولید تا لحظه تحویل احتیاج است. اگر دما در هر مرحله کنترل نشود، محصولات فاسد خواهند شد و علاوه بر آن ممکن است باعث ایجاد بیماری در مشتریان گردد. در شرکت های کوچک، تحویل محصولات فسادپذیر دارای فرآیند پیچده ایی نیست. زیرا در این شرکت ها اطمینان از اینکه محصولات به صورت تازه و با کیفیت به دست مشتریان جهت مصرف می رسند خیلی کار سختی نمی باشد. از آنجایی که در این نوع از شرکت ها عملیات لجستیکی حجم بالایی نداشته و در نتیجه کنترل روند ارسال محصولات ساده تر از شرکت های خیلی بزرگ می باشد.

با توجه به اندازه شرکت و تقاضا مشتریان آن برای تحویل محصولات لبنی، انتخاب نوع ناوگان حمل لبنی و تطبیق با حجم محصولات و هزینه های شرکت دارای اهمیت می گردد. مستقل از در نظر گرفتن روش حمل، تمامی شرکت ها باید قوانین دولتی جهت حمل محصولات لبنی را رعایت کرده و بهترین رویکرد را در تحویل این نوع از محصولات فسادپذیر داشته باشند. درادامه مهمترین مواردی که جهت پیدا کردن بهترین روش حمل وجود دارد را بیان می کنیم .

چگونه می توان محصولات لبنی و غذایی فسادپذیر را حمل کرد؟

برای شرکت هایی که قصد ارسال مستقیم بار لبنی به مشتریان را دارند بهترین روش ارائه خدمات فروش اینترتی است. باید توجه داشت این روش مربوط به کارخانجات و مراکز توزیع بزرگ محصولات لبنی نیست. حمل محصولات منجمد و لبنی که به دما احتیاج دارند به یک برنامه ریزی صحیح و اطمینان از اینکه در تمامی گام ها محصول به صورت سالم به دست مصرف کننده نهایی می رسد احتیاج دارد.

شرکت حمل و نقل سراسری

1- محصولات خود را بشناسید.

قبل از شروع به حمل محصولات، شما باید دمای مورد نیاز هر محصول خود رابشناسید. یعنی اینکه در چه دمایی محصول در تازه ترین حالت خود خواهد بود. شما باید مدت زمان ماندگاری در قفسه هر محصول خود را حتما بدانید. این موضوع نشان می دهد در حمل و نقل محصولات چقدر باید سریع عمل کنید. با در نظر گرفتن این موارد، مشخص خواهد شد که محصول شما حتی به چه بسته بندی نیز احتیاج خواهد داشت. در واقع در حمل محصولات لبنی میزان دمای مورد نیاز محصول از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دمای محصول در تمامی مراحل باید حفظ گردد تا با بهترین کیفیت محصول در اختیار مشتریان قرار گیرد.

2- روش حمل را انتخاب کنید.

روش های حمل متفاوتی برای حمل محصولات لبنی و فسادپذیر وجود دارد. بسته بندی های مخصوصی در بازار وجود دارد که می توانند از ورود گرما به محصولات جلوگیری بعمل آورند. باکس های متفاوت که در ابعاد مختلف می باشند و این باکس ها اغلب عایق دما بوده و می توانند در ناوگان غیر یخچالی نیز قرار گیرند. معمولا استفاده از این نوع باکس ها کارائی بسیار بالایی دارد. استفاده از این نوع باکس ها در هنگام حمل و نقل باعث می شود تا دمای محصول در تمام طول مسیر ثابت بماند.

3- استفاده از کول باکس ها

به محض اینکه محصول لبنی آماده ارسال گردید نیاز است تا در یک محفظه سرد حمل آن آغاز گردد. استفاده از بسته یخ مرسوم ترین روش برای حمل محصولات یخچالی است. در حالی که استفاده از یخ خشک برای حمل محصولات منجمد بهترین روش است. یخ خشک نیاز به محافظت و مراقبت دارد و باید بر روی آن لیبل یخ خشک زده شود. جهت استفاده از میزان بسته یخ و یا خشک توجه به اینکه حجم محصولی که باید حمل شود چقدر است، دمایی که محصول باید در آن نگهداری شود چند درجه است، چه مدت زمان حمل آن نیاز دارد و اینکه دمای محیط چقدر است، ضروری می باشد. ماشین های حمل بدون یخچال در فصول گرم سال در قسمت کانتین بسیار گرم می شوند بنابراین محاسبه تعداد کول باکس مورد نیاز بسیار اهمیت می یابد.

4- محصولات لبنی را سریع تحویل دهید.

جهت حمل محصولات لبنی از شرکت حمل و نقلی استفاده نمایید که مطمئن باشید در کوتاهترین زمان ممکن محصول شما را تحویل خواهد داد. ایجاد تعادل بین سرعت و هزینه های سازمان در این مرحله بسیار مهم است. زیرا اگر شما فقط برای یکبار یک ماشین یخچالی را کرایه کنید قطعا هزینه خیلی بالایی را باید پرداخت نمایید. اگر می خواهید یک قیمت منطقی برای حمل محصولات یخچالی خود پرداخت کنید بیشترین زمان حمل را برای محصولات خود که به صورت تازه و سالم به دست مشتری شما برسد در نظر بگیرید.

مشکلات حمل محصولات لبنی

هزینه حمل و نقل محصولات لبنی نسبت به سایر حمل ها بیشتر است. زیرا ارسال این نوع از محصولات نه تنها به سرعت بالایی احتیاج دارد بلکه توجه به دمای مناسب نیز اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین یخ خشک و بسته های یخ نیز در ناوگان حمل فضا را اشغال میکنند و این موضوع باعث می شود شما ناوگان حمل بزرگتر از آنچه که برای محصول خود احتیاج دارید تهیه نمایید و در نتیجه هزینه حمل و نقل شما نیز افزایش خواهد یافت.

شرکت های تولید کننده محصولات لبنی باید از کوچکترین ناوگان حمل استفاده کرده و بیشترین زمان حمل که در آن محصول سالم می ماند را در نظر بگیرند. مهم نیست که شرکت لبنی از چه روشی برای حمل استفاده می کند. این شرکت ها باید به تمامی مشتریان خود اطلاع دهند که چه سیاستی در تحویل محصولات خود به مشتریان دارند تا مشتریان از کیفیت و سلامت محصولات آگاه باشند.

حمل محصولات لبنی با تریلی یخچالدار

شرکت حمل و نقل سراسری

برای حمل محصولات لبنی در حجم بزرگ بهترین روش حمل استفاده از تریلی های استاندارد یخچالدار است. تریلی های یخچالدار سیستم سرما ساز داخلی دارند که می توانند دمای کانتین تریلی را در درجه مشخصی نگه دارند. این نوع از سیستم های برودتی می توانند دمایی از زیر صفر که به آن دمای انجمای می گویند تا دمای بالای صفر در اندازه دمای اتاق را برای محصولات به وجود آورند.

تریلی های یخچالدار از سال 1930 به عنوان راه حلی برای بر طرف کردن مشکل بالاصفری و زیرصفری محصولات به وجود آمدند. تولیدکنندگان و کارخانجات مدت زمان زیادی با این سوال مواجه بوده اند تا اینکه در اواسط قرن 19 توانستند اولین ناوگان حمل با دمای مشخص را وارد بازار کنند. همچنین حمل با استفاده از واگن ها در مسیر ریلی نیز جهت حمل محصولات یخچالی به این صنعت وارد شد.

بعد از اختراع ماشین، راننده ها از این روش برای کامیون جهت ایزوله کردن در مقابل گرما نیز استفاده کردند. استفاده از فن ها نیز در وسائط نقلیه موجب شد تا هوای سرد وارد کانتینرها گردد. این روش کارائی چندانی نداشت زیرا رانندگان باید بعد از مدتی ناوگان حمل را نگه می داشتند تا هوای تازه به فضای داخل کانتین برسد.

در سال 1930، فرد جونز، یک سیستم سرماساز بدون نصب برای موتور کامیون ایجاد کرد و رانندگان می توانستند در خارج از کانتین حمل آنرا نصب نمایند. این کار باعث شد تا اولین ناوگان یخچالدار حمل برای محصولاتی مانند حمل مواد غذایی، حمل خون و محصولات دارویی بکار رود. از این حمل برای ارسال محصولات به سربازان در جنگ جهانی دوم استفاده می شد.

تکنولوژی حمل محصولات یخچالی با استفاده از تریلی یخچالدار توسعه یافت و در حال حاضر تریلی یخچالدار به عنوان ابزاری مهم در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. کامیون های یخچالدار مدرن با استفاده از سوخت گازوئیلی کار می کنند و می توانند دمای خاصی را تنظیم نمایند. برای حمل محصولات کوچکتر از خودورهای ون استفاده می گردد.

در بسیاری از کامیون های یخچالدار، تکنولوژی داخلی به رانندگان اجازه می دهد که به صورت پیوسته دمای داخل کانتین را مانیتور نمایند و اطمینان حاصل کنند که دمای محصول در تمام طول مسیر حمل مناسب است. اگر نتوان از مانیتور دمایی کانتین حمل استفاده کرد، ابزارهای جدید و جایگزینی نیز وجود دارد که دمای کانتین را ثبت و نگهداری می نماید.

چه زمانی باید از کامیون یخچالدار بالاصفری یا زیرصفری استفاده کرد؟

استفاده از تریلی یخچالدار به عنوان یک راه حل موثر و کارا در حمل محصولات لبنی و فسادپذیر شناخته شده است. کامیون های یخچالدار به علت توانایی بالا هم در کنترل دما و هم در کنترل رطوبت ارزشمند هستند و با استفاده از آنها حجم متنوعی از محصولات را می توان به صورت تازه و سالم به دست مشتریان رساند.

شرکت های حمل غذای منجمد از کامیون های یخچالدار استفاده می نمایند تا در تمام طول مسیر حمل محصولل را یخ زده نگه دارند. در حالی که این شرکت ها جهت حمل محصولات تازه از کامیون یخچالی با دمای بالای صفر استفاده می کنند تا محصولات فاسد نشوند. کامیون های یخچالدار که در حمل محصولات منجمد و بالاصفری مانند موادغذایی و نوشیدنی استفاده می شوند کاربردهای زیادی دیگری در صنعت نیز دارند.

در زیر مثال هایی از محصولات فاسدشدنی که بسیاری از شرکت ها آنها را با کامیون های یخچالدار حمل میکنند آورده شده است:

  • غذای منجمد
  • گوشت تازه
  • کیک و فرآورده های نانی
  • واکسن ها و داروها
  • مواد مهندسی و شیمیایی
  • محصولات هنری که به کنترل رطوبت احتیاج دارند.
  • محصولات آرایشی و بهداشتی
  • دخانیات
  • گل و محصولات تزئینی

منافع حاصل از کامیون یخچالدار برای تحویل کالاهای لبنی و فاسدشدنی

شرکت حمل و نقل سراسری

کامیون های یخچالدار منافعی را برای تحویل کالاهای فاسدشدنی به وجود می آورند که امکان استفاده ازاین منافع از طریق روش های سنتی وجود ندارد. در توضیحات ذیل مهمترین دلایل استفاده از کامیون های یخچالی برای محصولات فاسدشدنی آورده شده است:

  • قیمت تمام شده مناسب: با استفاده از ناوگان یخچالدار میزان محصول بیشتری را می توانید حمل کنید به طوری که هزینه های مرتبط با کالا کاهش یابد.
  • مناسب برای حمل و نقل کوتاه: شما می توانید تحویل در قسمت های منطقه ای را با سرعت بیشتری با استفاده از کامیون های یخچالی نسبت به روش های دیگر انجام دهید. این کار باعث می شود تا مشتریان از تحویل سریع شما رضایتمندی بیشتری داشته باشند.
  • مناسب برای محصولات با حجم زیاد: کامیون یخچالدار دارای ظرفیتی می باشند که برای ارسال محموله ها با حجم بزرگ به صرفه هستند. اگر شما تعداد مشتری زیادی دارید، به جای اینکه در چندین نوبت ارسال داشته باشید، مشتریان خوشحال می شوند اگر سفارش خود را در کوتاهترین زمان ممکن دریافت نمایند.
  • کنترل بهتر دما: زمانی که شما از کامیون یخچالدار برای محصولات فاسدشدنی خود استفاده می کنید می توانید دما را در هر لحظه کنید تا از سطح کیفیت محصولات اطمینان یابید.

دستورالعمل تحویل محصولات یخچالی یا فاسدشدنی

با توجه به نوع محصول فسادپذیری که کارخانه تولید می کند، دستورالعمل های خاصی برای تیم لجستیک وجود دارد تا از هرگونه ضرر و زیان سازمان محفوظ بماند. اگر شما محصولاتی را حمل می کنید که قابلیت خوردن ندارند مانند گل ها یا مواد فسادپذیر دیگر، در این نوع از محصولات توجه به کیفیت بسیار مهم تر از توجه به سلامت محصول است. اما اگر شما محصولات یخچالی مانند غذا یا دارو را حمل می نمایید باید بر اساس ضوابط مشخصی که دولت برای حمل در نظر گرفته است اقدام به حمل نمایید.

در سال 2011 سازمان غذا و دارو موسوم به FDA (Food and Drug Administration) دستورالعملی را با نام FMSA (Food Safety Modernization) صادر نمود که در آن از نحوه جلوگیری از آلودگی غذا که یک مشکل رو به رشد در آمریکا تبدیل شده بود، مواردی را مشخص کرد. FDA اقداماتی را که باید در حمل غذای انسان و حیوانات رعایت نمود مشخص کرده است. در این دستورالعمل ناوگان حمل، عملیات حمل و نقل، نحوه آموزش و نگهداری بیان شده است.

تمامی ناوگان حمل غذای انسانی و حیوانات باید از موادی ساخته شوند که قابلیت شست و شو داشته باشند و در عین حال ضد آب نیز باشند مانند استیل های زنگ نزن. ناوگان حمل یخچالدار باید توانایی نگهداشت دمای مناسب برای محصولی که حمل می شود را داشته باشند و مجهز به سیستم کنترل دما گردند. در حین حمل، دمای کامیون یخچالدار باید ثبت و کنترل گردد. تمامی کارخانه ها باید در مراحل بارگیری، حمل و تخلیه دمای محصول را ثبت نمایند. داده های ثبت شده باید 12 ماه نگهداری شوند و در صورت درخواست تمامی داده ها باید ارائه گردند.

در ادامه بهترین اقداماتی را که برای حمل نوشیدنی و مواد غذایی در کامیون یخچالدار باید در نظر داشته آورده شده­اند:

  • قبل از اقدام به بارگیری حتما اقدام به خنک کردن فضای کانتین کامیون نمایید. (تولید پیش سرما)
  • قبل از بارگیری، محصولات در فضای پیش سرد قرار داشته باشند. کامیون های یخچالی برای این طراحی شده اند که دمای محصولات را ثابت نگه دارند و نمی توانند دمای محصول را کاهش دهند. این موضوع مهمترین نکته در محصولاتی است که نرخ خرابی بالایی در مقابله با هوا دارند.
  • تأیید کنید که کامیون یخچالدار در نقطه مناسبی برای حمل محصولات قرار دارد.
  • حالت دمایی را به صورت پیوسته تنظیم کنید تا کامیون یخچالدار دمای تنظیم شده را ثابت نگه دارد. تنظیم پیوسته، سیکل دیفراست را تنظیم می کند و بنابراین یخ و یخ زدگی در مکانیزم سرماساز کامیون ایجاد نمی گردد. اگر کامیون در مکان های زیادی توقف کند و درب کانتین به صورت مکرر باز و بسته شود باید سیکل دیفراست را تنظیم نمایید و ناوگان در این صورت به صورت مرتب برفک بیشتری ایجاد می کند.

اگر شما محصولات دارویی را تحویل می دهید، باید از دستور العمل Code of Federal Regulations مربوط به FDA پیروی کنید. مواد دارویی نباید در مکانی انبار شوند که بتوانند روی کیفیت همدیگر اثر بگذارند. برای جلوگیری از افت کیفیت باید دمای مناسب و رطوبت کافی در طول فرآیند حمل رعایت گردد. دستورالعمل FDA الزام ثبت دما در تمام طول حمل و نقل و توزیع محصولات را نیز بیان کرده است.

برون سپاری حمل و نقل شما برای محصولات فسادپذیر

به همان اندازه که سازمان شما رشد می کند، ممکن است شما به توسعه یک سیستم زنجیره سرد پیشرفته برای تحویل محصولات فسادپذیر خود داشته باشید. ممکن است در ابتدا شما محصولات را از طریق خرده فروشی به دست مشتریان خود برسانید اما زمانی که ظرفیت تولید شما افزایش می یابد، شما به یک سیستم تحویل با هزینه و کارایی مناسب احتیاج دارید.

مدیریت سیستم های لجستیکی شرکت شما به استخدام تعدادی از نیروهای ستادی و خرید کامیون های یخچالدار احتیاج دارد. اگر شما ترجیح می دهید تا بر ایجاد محصولات بیشتر از حمل آنها توجه کنید، بنابراین باید از یک سیستم لجستیک طرف سوم 3PL برای مدیریت تحویل محصولات فسادپذیر خود استفاده نمایید. برون سپاری تحویل محصولات فسادپذیر، مزایای زیادی برای شما به همراه خواهد داشت به طوری که باعث می شود زمان و پول بیشتری صرفه جویی گردد.

شرکت حمل و نقل سراسری
  • استرس کمتر: اگر شما با یک شرکت به عنوان 3PL هممکاری نمایید قطعا آن شرکت تمامی دستورالعمل ها و سیاست هایی که بر کالاهای فسادپذیر اثر می گذارد را می داند. این شرکت ها تمامی موارد مرتبط با حمل و نقل را در نظر گرفته و شما می توانید مطمئن باشید که محصولات شما به شکل صحیح و سالم به مقصد خواهند رسید.
  • انعطاف پذیری بیشتر: همکاری با یک شرکت 3PL به این معنی است که شما به تعداد کامیون بیشتری در اندازه های مختلف برای کارهای خود دسترسی دارید. به جای اینکه از یک کامیون که ممکن است بخشی از آن خالی باشد استفاده کنید، مطمئن خواهید بود که همکار حمل و نقلی شما کامیونی با اندازه مناسب بار شما در نظر خواهد گرفت. یک شرکت 3PL معتبر این توانایی را دارد که به صورت روزانه خود را با درخواست حمل شما تطبیق دهد.
  • صرفه جویی در هزینه: زمانی که یک شرکت 3PL امور حمل و نقلی شما را برعهده می گیرد، نیازی نیست که شما افرادی را به عنوان نیروی ستادی در شرکت استخدام نمایید. رقابت بین شرکت های 3PL در سال های اخیر رشد زیادی داشته و این امر منجر به این شده است که این شرکت ها دسترس پذیر برای تمامی شرکت های کوچک و بزرگ باشند.

برون سپاری حمل و نقل محصولات فسادپذیر شما، این امکان را به شما می دهد که بر روی بیزنس اصلی خود تمرکز نمایید. و نتیجتاً نگران این موضوع نباشید که محصولات چگونه به دست مشتریان شما خواهند رسید. صرفه جویی در زمان، در پول و کاهش استرس با استفاده از برون سپاری حمل و نقل محصولات فاسدشدنی را تجربه کنید.

به شرکت حمل و نقل شتابان شمال برای تحویل محصولات فاسدشدنی خود اعتماد کنید.

شرکت حمل و نقل سراسری کالای شتابان شمال در سال۱۳۸۷ با هدف ارتقای کمی و کیفی خدمات حمل و نقل در گروه سولیکو تاسیس شد. این شرکت مالکیت بیش از ۳۰۰ دستگاه کشنده سنگین و نیمه سنگین با نیمه یدک های یخچالی و بیش از ۷۰۰ دستگاه ایسوزو در اختیار دارد.

شرکت شتابان شمال نماینده انحصاری حمل محصولات هولدینگ سولیکو- کاله می باشد و محصولات شرکت های کاله، پمینا، بهاران گل، گوشتی آمل، آریس، سوربن و غیره را از مبادی مختلف به سراسر ایران و کشور های حاشیه خلیج فارس، کشورهای حوزه CIS و GIS حمل می نماید. این شرکت سالیانه حدود دو میلیون تن محصولات غذایی شامل لبنی، غذای آماده، سبزیجات منجمد، محصولات گوشتی، فرآورده های پروتیئنی، بستنی، شکلات و حمل بیش از نیم میلیون تن شیر از دامداری های سراسر کشور به کارخانه های کاله آمل و تهران را بر عهده دارد.

شرکت شتابان شمال، با توجه به دارا بودن حدود ۱۰۰۰ خودروی ملکی و در اختیار و به عنوان بزرگترین شرکت حمل یخچالی و حمل شیر خام، جهت سرویس دهی مناسب به مشتریان خود، تعمیرگاه های تخصصی ناوگان حمل را در برخی از استان های کشور ایجاد نموده  به طوری که تعمیرگاه تخصصی ملکی شتابان در استان مازندران، بزرگترین تعمیرگاه خودروهای سنگین و نیمه سنگین در شمال کشور می باشد.

شرکت توانمند حمل و نقل سراسری جاده ای شتابان شمال، قابلیت همکاری با تولیدکنندگان محصولات لبنی، بستنی، گوشت خام، تره بار، شکلات و همچنین حمل محصولات یخچالی و فاسد شدنی، ارائه خدمات لجستیکی و انبارداری، حمل بین المللی و صدور بارنامه را برای کلیه مشتریان خود دارد.

امید است شرکت شتابان شمال با تکیه بر تجربه، تخصص و تعهد پرسنل خود بتواند رضایت مشتریان را همواره حفظ و در آینده نزدیک به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های حمل و نقل یخچالی خاورمیانه شناخته شود.

دیدگاهتان را بنویسید