حمل و نقل هوشمند چیست؟

سیستم حمل ‌و نقل هوشمند  ITS (Intelligent Transportation Systems ) به سیستمی گفته می شود که می تواند کارایی و ایمنی را در حمل و نقل بهبود دهد و در این راستا از مجموعه ای اطلاعات، تخصص ها و امکانات استفاده می نماید. لذا طراحی چنین سیستمی به تخصص های گوناگونی از جمله مخابرات، کامپیوتر، الکترونیک و … نیاز دارد.

سیستم حمل ‌و نقل هوشمند در برنامه ریزی و هماهنگی بیشتر در سیستم های حمل و نقل زمینی نقش مهم و اثر گذاری دارد. زیرا این سیستم ها نظارت بر حمل و نقل را بالا برده و در نتیجه هزینه ها را کاهش می دهد. این سیستم ها علاوه بر اینکه متکی بر تکنولوژی های روز هستند، قابلیت اجرایی خوبی نیز باید داشته باشند. به همین جهت باید دائما در حال رصد، بررسی و بازبینی باشند و هر روزه ارتقاء یابند. چرا که وظیفه اصلی ITS یا همان سیستم حمل و نقل هوشمند بهبود تصمیم گیری برای کنترل کننده های سامانه حمل و نقل و کاربران این سیستم است.

سیستم حمل و نقل هوشمند شامل تجهیزات و امکانات بسیاری می شود. یکی از این تجهیزات، سیستم (Automatic Vehicle Location)  AVL می باشد  که به معنای موقعیت یاب خودکار وسیله نقلیه است. این سیستم در حمل و نقل های هوشمند جاده ای و به طور کل حمل و نقل هایی که کار توزیع و پخش را انجام می دهند مورد استفاده قرار می گیرد چرا که مانیتورینگ شرکت های حمل و نقل را بر روی ناوگان تحت مالکیت خود تسهیل می نماید. در این راستا شرکت شتابان شمال مفتخر است که به عنوان بزرگترین شرکت حمل و نقل یخچالی در کشور به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در بهره مندی از این سیستم فعالیت نماید. در ادامه به شرح مزایا و امکانات این سیستم بیشتر می پردازیم:

دستگاه AVL چیست و چه کاربردی دارد؟

موقعیت یاب اتوماتیک وسیله نقلیه (AVL)، دستگاهی است که از سیستم موقعیت یابی جهانی (Global Positioning System) GPS استفاده می کند تا شرکت یا سازمان بتواند از طریق اینترنت، از راه دور مکان وسیله نقلیه مورد نظر خود را ردیابی کند. این وسایل ترکیبی از تکنولوژی GPS، ارتباطات تلفن همراه، نقشه برداری خیابان، و یک رابط کاربری بصری است که هدف آن، بهبود مدیریت نماینده فروش و خدمات مشتری است. به عنوان مثال، یک شرکت با استفاده از یک سیستم AVL می تواند طول جغرافیایی، عرض جغرافیایی، میزان سرعت و مسیر یک وسیله نقلیه مشخص را رصد کند.

محل خودرو را می توان به سرعت پیدا کرد و می توان آن را برای تحویل به موقع محصول به مشتریان نزدیک، مسیردهی کرد. سیستم های AVL همچنین شرکت ها را قادر می سازند تا از طریق گردآوری اطلاعات وسیله نقلیه،ساختار مسیرهای تحویل را به طور موثرتری برنامه ریزی کنند، مانند موقعیت مشتریان در مسیر مشخص شده.

سیستم های GPS در حمل و نقل

سیستم های AVL به طور کلی شامل شبکه ای از وسایل نقلیه ای هستند که مجهز به گیرنده رادیویی همراه، گیرنده GPS، مودم GPS و یک آنتن GPS هستند. در این حالت کاربران می توانند از توابع GPS مانند زوم، استخراج کردن، شناسایی و جستجو  ، بهره مند شوند.

سیستم های موقعیت یاب اتوماتیک، برای هر سازمان یا کسب و کاری که بر نیروی کار سیار متکی هستند، مناسب می باشند.

در ناوگان پخش، AVL به صورت دستگاه GPS TRACKER یا ردیاب روی ناوگان که کار حمل محصولات را انجام می دهند نصب می گردد و این امکارن را فراهم می آورد که به صورت آنلاین بتوان مسیر حرکت، دمای محصول یا کابین در حین حمل، سرعت حرکت، میزان مصرف سوخت و … را رصد کرده و همچنین بتوان در هر دوره ای که مد نظر است گزارشات آماری استخراج نمود.

با توجه به توضیحات ارائه شده می توان دریافت که استفاده از سیستم های حمل و نقل هوشمند می تواند نقش به سزایی در صنعت حمل و نقل کشور داشته باشد. با استفاده از این سیستم ها می توانیم به سمت مدیریت یکپارچه ناوگان حرکت کرده و با طراحی برنامه ها و اپ های کاربردی ارتباطات بهتری بین مشتریان، صاحبان کالا و مالکین ناوگان برقرار نماییم.

ویژگی شرکت حمل و نقل هوشمند

از این رو شرکت هایی که بتوانند از خدمات حمل و نقل اینترنتی بهره مند گردند می توانند مشکل ارتباطات را مرتفع گردند. این ارتباط به این صورت است که ابتدا صاحبان کالا بایستی تقاضای حمل خود را در سامانه ثبت نمایند. پس از آن در زمان کوتاهی پیشنهاد های متعددی از شرکت های حمل ارائه می شود. در ادامه صاحبان کالا می توانند بهترین پیشنهاد را انتخاب کرده و در سریع ترین زمان ممکن محموله خود را بارگیری نمایند.

ویژگی هایی که حمل و نقل هوشمند برای شرکت های حمل و نقل فراهم می آورد به شرح ذیل می باشد:

  1. می توانند در مسیر رفت و برگشت(دو سر بار) دریافت بار داشته باشند
  2. بار را به صورت مستقیم و بی واسطه دریافت کنند
  3. بار را عادلانه بین خودروها توزیع نمایند
  4. جهت دریافت بار به حضور قیزیکی راننده احتیاجی نداشته باشند
  5. مصرف سوخت را کاهش دهند
  6. کرایه های حمل را عادلانه نرخ گذاری نمایند
  7. درآمد رانندگان را افزایش دهند
  8. دست واسطه گران و دلال ها را کوتاه نمایند.

با توجه به موارد مرور شده و بیان اهمیت استفاده از سیستم های هوشمند و شرکت هایی که از این سیستم ها استفاده می کنند و با توجه به آمار بالای شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل که به صورت سنتی به کسب و کار می پردازند، این سوال مطرح است که جایگاه شرکت های هوشمند در بازار حمل و نقل کجاست و این شرکت ها چقدر توانسته اند در این بازار پیش بروند؟ 

دیدگاهتان را بنویسید