شرکت حمل و نقل با ماهیت ارائه خدمات حملی ایجاد شده اند و مشکلات حمل بار در آنها متفاوت است. این شرکت ها که تحت نظر مستقیم سازمان حمل و نقلی کشور فعالیت می کنند دارای بخش های مختلفی هستند که صاحبین کالا با توجه به نیاز خود می توانند شرکت حمل و نقل مناسب خود را پیدا کنند و خدمات مناسب را دریافت نمایند. عدم شفافیت در کارکرد شرکت های حمل و نقلی مهمترین موضوع حال حاضر شرکت هایی است که با حمل و نقل سروکار دارند. اگر شما بخواهید باری را چه در داخل ایران و چه جهت صادرات حمل نمایید کافی است یک جست و جوی خیلی کوتاه در اینترنت انجام دهید و مشاهده کنید صدها شرکت و حتی افراد ادعای این موضوع را دارند که خدمات شما از هر نوع را انجام خواهند داد.

اعتبار شرکت حمل و نقل

اگر در داخل کشور بخواهید محصول خود را حمل نمایید این ادعا وجود دارد که هر نوع ناوگانی برای شما تهیه خواهد شد و در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در صورتی که یک شرکت حمل نمی تواند همزمان در تمامی انواع حمل فعالیت نماید. به عنوان مثال حمل تانکری با حمل ترازیتی یا همان چادری بسیار متفاوت است و فقط در صورت مالکیت هر دو نوع ناوگان حمل امکان ارائه خدمات وجود دارد. تعداد شرکت هایی که همزمان این دو نوع حمل را انجام می دهند شاید در ایران به پنج شرکت هم نرسد. از طرف دیگر اگر به حمل بین المللی احتیاج داشته باشید مجددا این ادعا وجود دارد که تمام خدمات حمل بین المللی به شما ارائه خواهد شد.

در صورتی که اکثر شرکت های بین المللی مالکیت ناوگان حمل را ندارند و فقط در نقش فورواردر می توانند امور بارنامه های بین المللی شما را پیگیری نمایند. تعداد کمی از شرکت ها در زمینه بین المللی دارای مالکیت ناوگان سنگین حمل بوده و می توانند به صورت مستقیم ناوگان حمل مورد نظر شما را تهیه و در اختیار شما قرار دهند. تفاوت قیمتی شرکت های فورواردی و کریری بسیار زیاد بوده و با مذاکره متعدد می توان این تفاوت قیمتی را آشکار نمود. شرکت های تولیدی که به همکاری با شرکت حمل و نقل احتیاج دارند تحت هر کدام به یک سری ویژگی های خاص حملی احتیاج دارند و تشخیص این موضوع که کدام شرکت حمل و نقل برای انجام امور حملی شما مناسب است کار ساده ایی نمی باشد.

حمل و نقل در شرکت های تولیدی

اغلب شرکت های تولیدی قسمتی را به عنوان بازرگانی و یا حمل و نقل در خود دارند که افراد مستقر در این بخش به تجربه با برخی از شرکت های حملی آشنا شده و خدمات خود را از همان شرکت سالیان سال دریافت می کنند. تغییر رویه این افراد به دلیل وجود ارتباطات مستقیم با شرکت حمل و نقل بسیار سخت و پیچیده می باشد. زیرا در بسیاری از موارد همین افراد در شرکت صاحب بار نیز در حمل بار به صورت شخصی ذی نفع بوده و مبالغ هنگفتی را در هر بار حمل از سازمان به جیب زده و موجبات نارضایتی رانندگان و صاحبین کالا را فراهم می نمایند.

وجود واسطه های زیاد در صنعت حمل و نقل به صورت قانونی و یا غیر قانونی باعث تحمیل هزینه های بالا به شرکت های تولیدی می گردد. از طرف دیگر رانندگان محترم که وظیفه حمل محصولات را برعهده داشته و به عنوان مهمترین بخش صنعت حمل و نقل مشغول فعالیت هستند به دلیل وجود واسطه های موجود در بازار از کرایه دریافتی اغلب رضایت بالایی ندارند. عدم وجود زیرساخت های استراتژیک صحیح در صنعت حمل و نقل کشور و نیز عدم وجود سیستم های شفاف کننده مالی در شرکت حمل و نقل از جمله مهمترین دلایلی است که بحث حمل را در کشور در سال های اخیر دچار چالش کرده است.

پایانه های اعلام بار در کشور

پایانه های اعلام بار در حال حاضر مملو از افرادی است که بدون هیچ اثر ثبتی مبالغ کلانی را روزانه به جیب زده و این صنعت را دچار چالش های جدی کرده اند. در حال حاضر اکثر شرکت های حمل و نقل امور مربوط به ارتباط مستقیم با صاحبان کالا را انجام نمی دهند و فقط صرفا به دنبال صدور بارنامه و دریافت کمیسیون های بالا می باشند. به عبارت دیگر اگر شما صاحب یک کسب و کار کوچک باشید و بخواهید یک حمل ساده را انجام دهید با یک مقایسه ساده از مبلغ اعلامی راننده و مبلغ اعلامی شرکت حمل و نقل شکاف موجود را براحتی درک خواهید کرد.

گاهاً شرکت های حملی اصلا پاسخگوی شما نبوده و خود را برای یک حمل ساده به زحمت نخواهد انداخت. باید خوش شانس باشید که در این بازار با یک شرکت حمل و نقلی معتبر برای حمل موردی خود برخورد نمایید! در صنعت حمل و نقل از ارسال تا دریافت محصولات چندین واسطه وجود داشته که همین امر باعث بالا رفتن هزینه تمام شده حمل و نقل برای صاحبین کالا می شود.

واسطه ها در صنعت حمل و نقل

اخیرا بخشنامه ای از سمت سازمان راهداری کشور به تصویب رسیده که در آن لزوم ایجاد بارنامه الکترونیکی تاکید شده است. اگرچه این طرح خود نیز دارای مشکلاتی کم و بیش می باشد. به عنوان مثال شرکت های مختلفی در قالب شرکت های هوشمند بلافاصله در این زمینه فعال شده و بدون تخصص های لازم خود نیز به عنوان واسطه جدید به بازار حمل معرفی شده اند.

به طوری که اعتماد صاحبین کالا و حتی شرکت های حمل و نقل را تحت تأثیر قرار داده اند. شرکت های هوشمند در حال حاضر اجازه صدور بارنامه را ندارند بنابراین با اعلام بار به این شرکت ها ابتدا آن ها به واسطه های خود در بازار جهت پیدا کردن ناوگان مناسب اطلاع رسانی کرده و در نهایت از طریق یکی از شرکت های حمل و نقل اقدام به صدور بارنامه می نمایند. این طرح به دلیل در نظر نگرفتن منافع شرکت های حمل و نقلی و رانندگان محترم با اصلاحات جدیدی مواجه شده است که در آن لزوم همکاری با شرکت های حمل توانمند سراسری تاکید شده است.

تشخیص یک شرکت معتبر حمل و نقل

تشخیص یک شرکت معتبر حمل و نقل برای صاحبین کالا بسیار مشکل و در برخی مواقع غیرممکن است. زیرا ماهیت صنعت حمل و نقل به گونه ای است که ادعا در آن کاری ساده و اثبات ادعا به دسترسی اطلاعات شرکت نیازمند است که اینکار عملا برای صاحبین کالا غیرممکن است. در کشور ما شاید تعداد شرکت های حمل و نقل که خود مالکیت ناوگان باری سنگین را برعهده داشته باشند کمتر از بیست شرکت باشد و سایر شرکت ها به عنوان شرکت های پخش که به صورت مویرگی فعالیت دارند در حال انجام فعالیت می باشند. شرکت های پخش مویرگی با شرکت های حمل و نقل متفاوت هستند و اگر شرکت پخش مویرگی مجوز صدور بارنامه را داشته باشد می تواند فعالیت های شرکت حمل و نقلی را نیز انجام دهد.

سایر شرکت های حمل و نقلی در سراسر کشور فقط کار صدور بارنامه را انجام می دهند. باید بدانید تمام مسئولیت بار شما از لحظه صدور بارنامه تا تحویل کامل آن بر عهده شرکت صادر کننده بارنامه است. این مسئولیت هم برای صاحب کالا و هم برای راننده برقرار است. اگر پرداخت کرایه به راننده دچار مشکل شود مسئولیت کامل بر عهده شرکت حمل و نقل صادر کننده بارنامه است و یا اگر محصول حمل شده دچار مشکل شود و یا به اصطلاح صدمه ببیند بازهم مسئولیت برعهده شرکت حمل و نقل صادر کننده بارنامه است.

حمل و نقل در شتابان شمال

طبق توضیحات فوق لزوم همکاری با یک شرکت حمل و نقل معتبر ضروری به نظر می رسد. شرکت حمل و نقل شتابان شمال در حال حاضر بزرگترین و مجهزترین شرکت حمل و نقلی کشور بوده که به صورت تخصصی در حمل و نقل یخچالی فعالیت دارد. مشتریان گرامی کافی است از طریق تماس با شماره های شرکت و یا فرم اعلام بار با ما در ارتباط باشند.  

دیدگاهتان را بنویسید