شرکت شتابان به عنوان بزرگترین شرکت حمل و نقل یخچالی و دارنده بیشترین ناوگان تحت مالکیت خود به فعالیت در حوزه حمل و نقل مواد غذایی و فاسد شدنی و حمل شبر با اتکا به دانش و مهارت پرسنل خود و با ایمان به رعایت قوانین حمل و نقل به داشتن حمل و نقل مواد غذایی و حمل شیر با ایمنی بالا بر خود بالیده و همواره جلب رضایت مشتریان از طریق حمل مطمئن و ایمن را در دستور کار خود قرار می دهد.

 ایمنی در حمل و نقل از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، چرا که روزانه خسارات و تلفات زیادی از طریق تصادفات یا از بین رفت کالاها در اثر حمل نادرست و … اتفاق می افتد. لذا به جهت نمایان نمودن اهمیت آن در حمل و نقل  روز هفتم اردیبهشت از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز ایمنی در حمل و نقل نامگذاری گردید که انتظار می رود سبب توجه مردم به رعایت مسائل ایمنی حمل و نقل در حوزه‌های مختلف دریایی ،هوایی ،ریلی و جاده‌ای بیشتر شود.

در این راستا به مطالعه این بحث در بین منبع موجود می پردازیم.

پژوهشکده حمل و نقل معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت راه و ترابری در باب مسئله ایمنی، آیین نامه ای تحت عنوان «آیین نامه نحوه بارگیری، حمل و مهار ایمن بار وسایل نقلیه باربری جاده ای» تدوین، تصویب و منتشر نموده اند. این آیین نامه  حدود وظایف و مسولیت های شرکت های حمل و نقل، رانندگان، فرستندگان کالا  گیرندگان کالا را به روشنی مطرح نموده است. لذا به جهت اینکه شرکت شتابان به عنوان بزرگترین شرکت حمل و نقل یخچالی و دارنده بیشترین ناوگان تحت مالکیت خود به فعالیت در حوزه حمل و نقل مواد غذایی و فاسد شدنی و حمل شبر می پردازد، بر خود لازم می داریم که بر طبق این آیین نامه حدود وظایف و مسئولیت های شرکت های متصدی حمل و نقل را بیشتر توضیح دهیم:

شركت متصدي حمل بايد حين بارگيري، حمل و مهار كالا موارد زير را رعايت كند:

  1. شركت متصدي حمل بايد دقيقا از نوع كالا و نحوة بارگيري آن روي تريلر آگاه باشد.
  2. توجه به توصيه هاي فرستنده كالا در رابطه با نحوه بارگيري، حمل و مهار ايمن بار
  3. ارائه توصيه هاي لازم به راننده براي حمل ايمن بار: تنها با رانندگانی که در حمل تجهیزات باتجربه هستند و آنهایی که در یدک کشی کار میکنند. ، کارکنید. آنها بارها را به صورت ایمن حمل میکنند . همچنین براي مستندسازي روش مهار بار بايد گزارشي از سيستم مهار آن شامل موارد زير توسط متصدي حمل ونقل تهيه شده و در اختيار راننده قرار گيرد.
  4. حصول اطمينان از تناسب وسيله نقليه مورد استفاده و نوع بار مورد حمل: هیچ چیز مهم تر از استفاده از یک تریلر متناسب با کار نیست. انواع مختلف ساختار تریلر چند محوره وجود دارد که باید درک کاملی از شرایط حمل و نقل سنگین داشت که بتوان تریلر کاملی را برای کارمورد نظر انتخاب نمود.
  5. گماردن شخصي براي نظارت بر بارگيري و نيز آگاه كردن راننده از وزن هر بار: در هر موقعیت حمل بار ، از الزامات قانونی آن آگاه باشید.قوانین ممکن است در موقیت های مختلف با هم متفاوت باشند.
  6. حصول اطمينان از قرارگيري صحيح بار، انتخاب مناسب ضربه گيرها و نحوه قرار گرفتن آنها و مهار كامل محموله: قبل از ترک محل یا محوطه کار ، مطمئن شوید که وزن بار به طور مناسب توزیع شده و ایمن است. ایمنی تجهیزات حمل و نقل سنگین یک فرآیند اساسی است که نباید دست کم گرفته شود. اگر چه مسایل مربوط به نا ایمن بودن بارها و یا خسران تجهیزات سنگین کم است ،اما هنگامی که این عوامل رخ دهد ، میتواند منجر به زیان اموال شخصی ، آسیب های شدید و یا حتی بدتر ، از دست دادن جان افراد شود .
  7. حصول اطمينان از آنكه تخلية بار براي افراد خطري ندارد: در هنگام تخلیه بار از وسیله مناسب مانند ليفتراك و جرثقيل استفاده نماييد و فاصله خود با تریلر را حفظ كنيد.
  8. آگاهي كامل از مشخصات كالا و تأثيرات آن بر شرايط زيست محيطي و خطرات احتمالي
  9. حصول اطمينان از بيمه بودن كالا: بیمه حمل و نقل کالا، عقدی است که به موجب آن بیمه گر در مقابل حق بیمه ای که از بیمه گذار دریافت می کند، متعهد می شود چنانچه در جریان حمل کالا از نقطه ای به نقطه دیگر، درنتیجه وقوع خطرهای موضوع بیمه، کالا تلف و یا دچار خسارت شود و یا بیمه گذار هزینه هایی در رابطه با این خطرات متحمل گردد، زیان وارده راجبران نماید .
  10. در ﺣﻴﻦ ﺑﺎرﮔﻴﺮي ﺑﺎﻳﺪ دﻗﺖ ﻧﻤﻮد ﻛﻪ ﺿﻤﻦ ﺗﻤﻴﺰ ﺑﻮدن ﺳﻄﺢ ﺑﺎرﮔﻴﺮ، ﺑﺎرﮔﻴﺮي در ﺳﻄﺤﻲ ﺷﻴﺐ دار اﻧﺠﺎم نگیرد. شیب ﻫﺎي ﻛﻮﭼﻚ ﻣﺤﻞ ﺑﺎرﮔﻴﺮي ﺑﺎﻋﺚ ﻣﺘﻤﺎﻳﻞ ﺷﺪن ﺑﺎر در ﺟﻬﺖ ﺷﻴﺐ ﺷﺪه و ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ وﺳﻴﻠﻪ ﻧﻘﻠﻴﻪ در ﻃﻮل ﻣﺴﻴﺮ روي ﺳﻄﺢ ﺻﺎف ﻗﺮار ﻣﻲ گیرد شل می شود.
  11. هرقطعه از بار، هر قدر كه كوچك باشد، بايد به طور مناسب مهار شود. در صورت كوچك بودن ابعاد بار، ممكن است كشش بندها، فوق العاده كم شود، بنابراين كشش بندها بايد بلافاصله پس از حركت وسيله نقليه و نيز به طور منظم در طول سفر كنترل گردد: در هنگام بارگيري به متقارن بودن بار و نحوه توزيع صحيح وزن در تريلر دقت كنيد و تقریبا در هر 80 كيلومتر بار را مورد بازبینی قرار دهید. ذكر این نكته ضروری است كه پس از ترمزهای شدید و تغییر مسیر ناگهانی باید مجددا به بررسي مهارها بپردازید.

برخی از علامت های بین المللی حمل بار که در آیین نامه فوق به آن اشاره شده است و در حمل و نقل یخچالی مورد استفاده قرار می گیرد:

 
 
 
 

دیدگاهتان را بنویسید